Idag så åkte min pappa hem. Han har varit på besök hos mig här i Göteborg i helgen. För första gången på allt för länge. 
 
Vi ville göra något kulturellt och beslutade oss för att i god tid, beställa biljetter till Galenskaparna och After Shave´s nya revy på Lorensbergsteatern. Jag ansvarade för bokning av biljetter och eftersom jag är rädd att boka fel så såg jag till att kontrollera bokningen ungefär tre tusen gånger innan jag betalade. Så kom fredagen den 1:a April och glada i hågen, tågade vi iväg till Lorensbergsteatern.
 
I foajén så drog vi fram våra färdigutskrivna biljetter till mannen vid insläppet. Han tog fram en liten manick och blippade på streckkoden som fanns på våra biljetter. När det var gjort så började vi transka inåt men innan vi han gå en meter så hojtade biljettmannen att det var något fel.. Han blippade med sin mackapär ett par gånger till och sedan utbrast han:
- Men de här biljetterna är ju inte tills idag!
 
Vi fattade ingenting. 
- De är ju för den 29:e April.. Haha.. April April!! 
 
Vi stirrade på våra biljetter. Mycket riktigt.. På biljetterna så stod det tydligt: "Fredag April 29"
Jag tittade snabbt på min far. Sen tittade jag lika fort bort. Hans ansikte såg nämligen ut som att han precis hade förlorat allt han ägde och hade. Som om hela hans liv och framtid hade spolats bort mitt framför ögonen på honom. Hans ögon, som en minut tidigare hade glimmrat av förväntan som ett barn på juldagsmorgon var nu svarta som på en haj. 
 
Jag fick panik i tre sekunder och föll rätt ner i en brunn med namnet "Jag är världens sämsta son". Men så klickade något till i mitt huvud. Vi ska FAN inte gräva ned oss... Har vi kommit hit för att se show så SKA vi se show... Jag löser detta..
 
Jag lubbade iväg till informationsdisken och tittade på expediten med de största rådjurögon jag kunde framkalla. 
- Vad ni ser ledsna ut. (Sade kvinnan bakom glaset.)
- Ja... (Sade jag) - Vi har råkat boka biljett till fel dag... 
- Jaha... se där... April, April då...
- jo.... Gåååår det att ordna på något sätt?
Kvinnan tog en titt på våra biljetter, sedan på sin dator... och sen sa hon med den vackraste rösten jag hört sedan jag första gången jag hörde min egen mor.
- Det ska vi nog ordna ska du se...
 
Pappa lyste upp igen och jag gav båda kvinnorna bakom glaset en kyss på handen, köpte en program för 50:- och bad om deras autograf. Vi fick till och med lika bra platser som jag hade bokat på 29:e April-biljetten.

Kommentera

Publiceras ej