Jag snackade med morsan på telefon för ett par dagar sedan. Hon hade precis bytt mobiloperatör och vi började diskutera ifall det var fördelaktigt för även mig att byta operatör. Rätt så snart så märkte vi att det är MÅNGA variabler som spelar in. Hur mycket surfar jag på mobilnätet? Hur ofta skickar jag sms? Eftersom jag jobbar mycket i Norge så har jag ett par andra saker vi var tvugna att kolla upp också. Priset att ringa till Norge, priset att ringa från Sverige till Norge, priset att ringa från min telefon när jag är i Norge till en annan i Norge med norsk mobiloperatör, priset att skicka sms från Sverige till Norge, priset att skicka sms från Norge till Sverige, priset att ta emot samtal från Norge i Sverige, priset att ta emot sms från Norge i Norge osv. *suck.

Varför är detta så krångligt då undrar ni?
Jo! Det ska jag tala om för er...

Det är för att varenda mobiloperatörföretag bygger sin egen mobiloperatörföretagsmast där man sätter sin egen mobiloperatörföretagssändare och mobiloperatörföretagsmottagare.

Om du använder operatör A i land X och vill ringa till din kollega i land Y som använder operatör B, så har inte operatör A några mobiloperatörföretagsmaster i land Y. Vilket gör att din operatör måste tex be att få använda operatör B’s mobiloperatörföretagsmast i land Y mot en speciell avgift. Detta resulterar i att det byggs VÄLDIGT många mobiloperatörföretagsmaster bredvid varandra, så att alla mobiloperatörföretag kan använda en egen mast istället för att betala en massa pengar till ett annat mobiloperatörföretag bara för att få låna DERAS mobiloperatörföretagsmast.

Morsan drog en bra liknelse:
- Det är som om varenda biltillverkare skulle behöva bygga egna vägar bredvid varandra och när man ska köpa bil, så måste man ha i beräkning vart man oftast kommer att vilja åka.

Okej. Jag bor i Göteborg och där finns det flest Volvo-vägar. Men sen vill jag åka och fira jul uppe i Luleå en gång per år och där finns det inte Volvo-vägar. Där är det bäst att äga en Skoda. Vill vi åka till Norge och jobba så får vi endast åka på Porsche-vägar i Norge mot en avgift på 5.20 SEK i minuten.

Det är HÄR jag vill införa världskommunism... Eller i alla fall en egen variant av det.

Tänk om hela världen gick ihop... Eller i alla fall hela LANDET (vilket inte borde vara så jävla svårt).

Här är min plan:
1- Staten bygger en gäng asbra master med feta antenner för mobiltelefontrafik
2- Mobiloperatörerna får, för en billig penning, hyra masterna för sina ändamål
3- Alla människor med mobiltelefon får svinbra täckning överallt och kan ringa till varandra kors och tvärs utan att det påverkar deras samtalskostnad.

När vi har gjort det så kan vi börja ta ut en avgift mot företag som fraktar gods via vägtransport, använda pengarna vi får av det till att bygga ut och subventionera järnvägen (som är en mycket mer energieffektiv form av transport). Med det så skulle SJ få slut på ursäkter att bli försenade och vi kanske skulle kunna rädda den här jävla planeten från koldioxidförgiftning.

När vi ändå är igång så kan vi flytta ut mycket av mjölk- och köttproduktionen till lokala bönder i glesbygden igen. Resten kan vi flytta till Sahara där grisarna snabbt skulle böka upp och befrukta jorden med sitt kissande och bajsande. Gräs, klöver och annat grönt skulle börja växa som korna mumsar i sig slipper vi skövla regnskog för att odla en massa soja att mata dem med. Finns det sen någon öken kvar så fyller vi den med solpaneler och så har vi el så det räcker och blir över också.

Sådär, jag har löst typ alla väldens problem!
Jag är fan bäst...

 

På tal om miljö, så kommer här ett TED-talk om ett land som medvetet är koldioxid-negativt.

http://youtu.be/7Lc_dlVrg5M

 

Kött, Mobiloperatörer, kommunism, telefon,